søndag 10. juli 2011

...være snill og grei...

Kardemommeloven er en av mine favoritt leve-lære-mantraer.
Så enkel. Så meningsfylt!

Jeg tror på det gode i mennesket. Inntil det motsatte er bevist. Jeg har fått høre at det er en naiv innstilling, som kan ramme meg hardt, men det har jeg ennå til gode å oppleve.
Jeg tør heller påstå at det har beriket meg, både i samspill og opplevelser med medmennesker.

Skal vi leve fullt ut, må vi våge å ta noen sjanser. Også hva gjelder å stole på mennesker, og kanskje gå på en smell og bli såret av og til. Når det skjer, kan vi trøste oss med at det vi ikke dør av, blir vi sterkere av.
Noen skrubbsår. Flere erfaringer. Tryggere på oss selv.
Samhandling med mennesker er en evig, spennende utviklingsspiral.
Dersom vi våger å åpne opp og slippe inn ulike mennesker i vårt liv.


Med Kardemommeloven i hånd synes jeg det er mindre skummelt når jeg møter mennesker som utfordrer meg. For hvis jeg er snill, gir det beste av meg selv, så tror jeg faktisk at jeg får godhet tilbake.
Inntil det motsatte er bevist, lever jeg lykkelig i den troen.

Når våget du sist å åpne opp og slippe inn?

Lev Livet Lykkelig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar