torsdag 7. juli 2011

Fra to ulike planeter?

Sommerlektyren er for tiden boka "Menn er fra Mars, Kvinner er fra Venus".
Jeg flirer og ler høylytt! For så å legge pannebrasken i en ettertenksom rynke eller to i et selvransakende øyeblikk.
Her er det mye å lære om menn og kvinners tanker og fortolkninger!


Ta for eksempel denne klassiske historien:
Venus (kvinnen) sier "Det er alltid et eneste rot her i huset!"

På "marsiansk" (mannens fortolkning) betyr utsagnet
" Huset er et eneste rot på grunn av deg. Jeg rydder hele tiden, men før jeg er ferdig, har du rotet til igjen.
Du er en doven slask og jeg vil ikke leve sammen med deg hvis du ikke forandrer deg.
Rydd opp eller ha deg ut!"

Dersom Venus hadde oversatt dette slik at Mars forstod betydningen, eller Mars var blitt så god i det "venusianske" språket at oversettelse var unødvendig, hadde budskapet hatt en annen lyd:
" I dag vil jeg gjerne slappe av, men det er så rotete her. Jeg er frustert og trenger en pause.
Jeg håper du ikke regner med at jeg skal rydde opp alt sammen. Kan du si deg enig i at det er rotete, og så tilby deg å hjelpe til med å rydde en del av det?"

Ikke rart det blir krig i verden når ett så uskyldig utsagn oppfattes så ulikt!

Jeg har ikke lest hele boka ennå, men har en følelse av at det blir mer latter, pannerynking, fliring og selvransakelse. Vi er jo ikke perfekte, og får ta med oss den lærdommen vi kan!

Lev Livet Lykkelig !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar