onsdag 9. januar 2013

30 minutter for bedre helse

Ai ai ai,- nå blir det spetakkel! Når en kjendisfrue i fødselspermisjon, som har au pair, vaskehjelp og personlig trener, utbasunerer at norske kvinner må ta seg sammen for å trene mer,- ja, da ber du om bråk.

Det er ingen tvil om at folk flest har behov for å øke aktivitetesnivået sitt.
Nye tall fra helse-Norge i januar i år konkluderte med at hele 80% av nordmenn beveger seg for lite.
Og at kun engelskmenn er i dårligere form enn oss nordmenn i Europa.

Ikkje braaaa.....

Men vi trenger ikke ha tilgang på au pair, vaskehjelp eller personlig trener for å komme i bedre form.

Ta en titt på denne videoen, - kanskje blir du inspirert og ser hvor lite som skal til?
30-60 min daglig aktivitet i en eller annen form har de fleste av oss mulighet å få til.



Om du ikke har mulighet til å oppsøke treningsstudio i din nærhet, så ta i bruk andre alternativer:
- lek ute med barna, og sørg for at du blir andpusten og varm under leken. Det har barna også godt av.
- sving skurekosten med økt tempo og kjenn at hjertet må jobbe litt hardere.
- bruk bena i stedet for bilen, ta trappen i stedet for heisen.
- gjør øvelser på gulvet hjemme i stedet for å se på TV, eller mens flimrekassa står på med favorittserien

Viktigst av alt; finn din indre motivasjon for å gjøre jobben! Alt er ikke gøy, - men fysisk atkivitet er et nødvendig onde for oss alle.

Jeg kan trekke frem et personlig eksempel som i disse dager er høyt aktuelt:
Som rugende, vordende mor i siste ukers innspurt av svangerskapet, har kroppen minimalt med energi.
Det er ikke særlig behagelig å bevege seg, jeg blir utmattet etter en rusletur, og kan på langt nær trene som normalt. Det finnes ikke motiverende i det hele tatt.
Men jeg gjør det likevel: går tur, presser meg i motbakker til krampa tar meg ( av og til må min kjære samboer dytte meg opp toppen av bakken, men opp skal jeg!), og trener styrke de dagene jeg har litt mer overskudd.

Hvorfor? Fordi jeg vet at hvis jeg ikke gjør det, får jeg "straffen" etter fødselen, med at det tar lenger tid å bygge opp kroppen igjen. Jeg vet at aktivitet på sikt gir meg energi, sterkere kropp og sterkere psyke.
Fordi de negative konsekvensene av å ikke gjøre aktivitetsjobben er lite fristende, gjør jeg en innsats, selv om det verken er morsomt eller behagelig for øyeblikket.
Men om noen uker får jeg belønning for strevet :o) Det er min motivasjon.

30-60 minutter om dagen er så lite å "ofre" for egen helse.



Lev Livet Lykkelig - med god helse! 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar